خلیفه الله

“ و اذ قال ربک للملئکه انى جاعل فى الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها من یفسد ... انى اعلم ما لا تعلمون “ سوره بقره آیه30 “ و هنگامى که گفت پروردگار تو به فرشتگان که قرار خواهم داد در زمین جانشینى گفتند آیا قرار مى دهى در زمین آن را که فساد مى کند در آن و خون مى ریزد در حالى که ما ستایش و سپاس تو مى گوییم و تو را تقدیس مى کنیم گفت :من مى دانم آنچه را که شما نمى دانید “ امام صادق مى فرمایند : این آیه درباره حضرت قائم و اصحاب او نازل گشته است.

 

یعسوب الدین

“ و لکل وجهه هو مولیها فاستبقوا الخیرات این ما تکونوا یات بکم الله جمیعا ان الله على کل شیء قدیر “ سوره بقره آیه148 “ و هر کدام را سویى است که به آن روى مى آورند پس بشتابید به سوى نیکى ها هر جا که باشید مى آورد شما را خدا همگى زیرا خدا بر همه چیز تواناست “

در غیبت شیخ طوسى روایت شده از امام صادق (ع) که امیرالمومنین مى فرمود: “پیوسته مردم در نقصانند تا آنکه گفته نمى شود الله یعنى نام خداى تعالى برده نمى‌شود. پس هر گاه چنین شد ثابت مى ماند یعسوب دین با اتباعش. پس مبعوث مى فرماید خداوند گروهى را از اطراف زمین که مى آیند مانند ابرهاى تنگ پاییز.

قسم به خدا که مى شناسم اسم هاى ایشان و قبیله هاى ایشان و اسم امیر ایشان را و ایشان را بر مى دارد خداوند به‌نحوى که مى خواهد از قبیله یک مرد و دو مرد و شمرد تا رسید به نه. پس جمع مى شود از آفاق سیصد و سیزده مرد بعدد اهل بد روا نیست قول خدا. سید فرموده که : “ یعسوب دین سید عظیم مالک امور مردم است در آن روز و قزع پاره هاى ابرى است که در او آب نیست. زمخشرى مى گوید : یعسوب در اصل ملکه کندوى عسل است و ذنب کنایه از انصار آن حضرت است.

 

غیب

“ ذلک الکتب لا ریب فیه هدى للمتقین . الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقنهم ینفقون “ سوره بقره آیات2 و3 “ این کتاب که تردیدى در آن نیست راهنماى پرهیزکاران است آنان که به غیب ایمان مى آورند و بر پا مى دارند نماز را و از آنچه به آنها روزى داده ایم مى بخشند. “ در کمال الدین صدوق روایت شده از امام صادق که فرمود در آیه شریفه فوق متقین شیعیان على بن ابیطالب هستند. اما غیب پس او غایب است و شاهد بر این قول خداوند تبارک و تعالى است که “و یقولون ... من المنتظرین” و مى گویند چرا فرو فرستاده نشده بر او آیتى از پروردگارش پس بگو که نیست غیب مگر خداى را. پس منتظر باشید. به‌درستى که من با شما از منتظرانم!یعنى براى آمدن آن غیب از آیات خداوندى است.

 

رضوان الله

“ افمن اتبع رضوان الله کمن باء بسخط من الله و ماواه جهنم و بئس المصیر “ آل عمران آیه162 “ آیا کسى که در پى خشنودى خداست مانند کسى است که مى انگیزد خشم خدا را و جایش دوزخ است و چه بد بازگشتگاهى است. “ زید شحام گوید : در شب جمعه امام صادق به من فرمود:”قدرى قرآن بخوان .” خواندم. حضرت فرمود:”به‌خدا ما هستیم که خدا به ما ترحم کند و به‌خدا ما هستیم که خدا استثناء کرد ولى مافایده به حال آن دوستان خود داریم.